Jaki wpływ na nasze oczy wywierają urządzenia cyfrowe?

Znamy wiele rodzajów urządzeń cyfrowych, od małych "inteligentnych" zegarków, przez telefony komórkowe, do dużych monitorów komputerów stacjonarnych. To codziennie używane wyposażenie nakłada wielkie wymagania na nasz wzrok. Ludzie najczęściej skarżą się na zmęczone i czerwone oczy, pieczenie oczu, światłowstręt i trudności ze skupieniem wzroku. Łącznie przejawy te określa się jako „syndrom cyfrowego zmęczenia wzroku“, z angielskiego „digital eye syndrom“ (DES). 

Niewłaściwa ostrość i niedostateczne mruganie

Istnieje kilka powodów powstania tych trudności: podwyższone zapotrzebowanie akomodacji układu wzrokowego (wyostrzania wzroku), zwiększone obciążenie zbieżności mięśni oka (ruch zbieżny), zmniejszona częstotliwość mrugania i niedomykanie powiek. Aparat akomodacyjny oka podczas długotrwałej pracy na bliską odległość musi nieustannie utrzymywać mięśnie w napięciu, aby wzrok skupiał się tam, gdzie powinien. To prowadzi do obniżenia zdolności późniejszego rozluźnienia mięśni lub nawet do skurczów w mięśniach służących do skupiania wzroku, co uniemożliwia jego skupienie.

Nadmierne obciążenie wzroku na bliską odległość powoduje przesunięcie tak zwanego bliskiego punktu zbieżności (punkt, w którym następuje rozdwojenie obrazu). Punkt ten powinien znajdować się w przybliżeniu osiem centymetrów przed oczami. Jeżeli jest on w większej odległości, to należy zwrócić na to uwagę. Inny wpływ na nasze oczy wywiera substancja, zwana filmem łzowym. Jest udowodnione, że gdy patrzy się na ekran, mniej mrugamy, a powieki nie domykają się całkowicie. Na skutek tego powierzchnia oka nie jest wystarczająco nawilżona filmem łzowym i oczy wysychają. W następstwie ludzie często skarżą się na poczucie suchych i podrażnionych oczu.

Intensywność opisanych trudności zwiększa się wraz z długością czasu spędzonego z konkretnym urządzeniem oraz z odległością, z której je obserwujemy. Im bliżej od oczu znajduje się urządzenie, tym bardziej oczy są skupione. Zasady ergonomii są najbardziej łamane przy stosowaniu małych urządzeń cyfrowych, takich jak smartfony, iPady czy tablety, gdy odległość od oczu jest mniejsza niż trzydzieści centymetrów (tzw. ultrabliska odległość). Ważne jednak jest, aby wziąć pod uwagę ergonomię również podczas pracy z komputerami stacjonarnymi, gdy niewłaściwa  pozycja siedzenia i nieprawidłowa pozycja ekranu monitora wobec ciała nie tylko wpływają na spostrzeganie wzrokowe, ale również na kręgosłup szyjny i lędźwiowy.

Urządzenia cyfrowe: zmęczenie i światło niebieskie

Jednym z objawów zespołu DES jest olśnienie. Reakcją w celu zmniejszenia olśnienia jest mrużenie oczu, które pomaga zmniejszyć przepuszczanie światła do oka. W przypadku długoterminowego mrużenia oczu dochodzi do nadmiernego naprężenia mięśnia okrężnego oka (łac. musculus orbicularis oculi), które może prowadzić do bóli głowy i zwiększonego zmęczenia.

Wszystkie urządzenia cyfrowe emitują promieniowanie o długości fali pomiędzy 400 a 500 nanometrów. Ten rodzaj promieniowania nazywa się światłem niebieskim. Oddziaływanie światła niebieskiego na ludzki organizm jest wciąż przedmiotem badań. Wcześniejsze badania wykazały wpływ na rytm biologiczny. Dlatego nie należy korzystać z urządzeń cyfrowych przed snem. Sen pod ich wpływem mógłby zostać zakłócony. Wykazane jest również, że długotrwałe wystawienie na działanie światła niebieskiego powoduje zmiany na siatkówce. Dlatego zaleca się podczas pracy z urządzeniami cyfrowymi używać szkieł okularowych ze specjalnym filtrem, który blokuje przejście niebieskiego światła do oczu.

Używanie urządzeń cyfrowych w domu lub środowisku pracy jest dzisiaj już nieodłączną częścią życia. W związku z tym, w celu zmniejszenia obciążeń dla oczu, warto jest przestrzegać poniższych zaleceń:

  • właściwa korekcja wzroku oraz pomoce korekcyjne (okulary z filtrami)
  • dostosowanie odległości roboczej i warunków oświetleniowych 
  • przestrzeganie przerw podczas pracy z urządzeniami cyfrowymi (reguła 20–20–20 )
  • używanie nawilżających kropli do oczu
  • ćwiczenia oczu
  • wystarczająca ilość płynów
  • podczas pracy w suchym środowisku (najczęściej klimatyzowanym) stosować nawilżacze powietrza

Reguła 20–20–20 dla Twoich oczu

Kiedy pracujesz na komputerze, co 20 minut zrób sobie przerwę na 20 sekund i spojrzyj na obiekt w odległości 20 stóp (około 6,1 metra). Patrząc na taką odległość, rozluźnisz oczy (przestaną ustawiać ostrość) i w ten sposob na chwilę sobie odpoczną. 

Jeśli i Ciebie trapią problemy ze wzrokiem, nie wahaj skontaktować się z swoim optometrystą lub lekarzem okulistą. Jeśli nie masz jeszcze swojego specjalisty ocznego, odwiedź Oftex Klinikę Okulistyczną, która dysponuje własną, rozległą siecią doskonale wyposażonych Centrów Ocznych i Optyk. Dostarcza ona i gwarantuje najwyższą jakość i kompleksowość opieki zdrowotnej.

Możesz tutaj polegać na doświadczonym i empatycznym zespole lekarskim, który nieustannie kształci się, kończy staże za granicą oraz bierze udział w innowacjach, w nauce i badaniach.

Tutejsi lekarze w swojej pracy używają pierwszorzędnych urządzeń i materiałów, są więc w stanie szybko przeprowadzić dokładną diagnostykę oraz skuteczne i mniej inwazyjne leczenie. Wreszcie zajmują się profilaktyką, dzięki której możesz uniknąć wielu problemów zdrowotnych. Klinika Okulistyczna Oftex przez siedem lat swojego istnienia otworzyła oczy już ponad 200 000 pacjentów i przywróciła im pełnowartościowe życie dobrej jakości.

Więcej informacji o Oftex Klinice Okulistycznej można znaleźć na stronie  www.oftex.cz.

autor: Mgr. Markéta Sasínová, optometrystka
Źródło: Symposiu ACUVUE® Eye Health Advisor® Varšava 2016, Česká oční optika, č. 4, roč. 2016

foto: Klinika Okulistyczna OFTEX, Źródło

Copyright © 2004 - 2021 OFTEX, s.r.o. | Kontakt | Ochrona danych osobowych | Warunki korzystania | Created by PAREXPO